fredag 20 november 2020

ATT TA SIG TILL THAILAND - EN RESEBERÄTTELSE FRÅN BÖRJAN TILL SLUT.


 Hej,
Jag frågade en bekant till mig om han hade tid, lust och möjlighet 
att skriva ner sina erfarenheter av procedurer, tidsåtgång etc
som han behövde klara av för att " ta sig ner " från Sverige.
Här nedan kan ni läsa hans utmärkta rapport som jag tackar för 
och uppskattar mycket.
———————
" Beskriver hur allt tog sin början.
Under maj månad blev jag uppsatt på väntelista hos den thailändska ambassaden
för att om möjligt få en plats på en s.k repatriation flight.
Den 14:e oktober hörde de av sig och sa att jag fått en plats med Thai airways från
Köpenhamn den 25:e oktober. Var ju oxå tvungen att köpa en biljett mellan STH och CPH med t.ex SAS.
Det visade sig senare vid besök på Floragatan att Thai airways ej erbjöd någon ombokningsbar biljett eller pengarna tillbaka om mitt kommande PCR test skulle visa sig vara positivt!
15,000:- SEK för en enkel i ekonomi alternativt 25,000:- SEK i business.
Vid detta besök på Floragatan tackade jag NEJ eftersom dessa villkor plus att det ej fanns någon garanti att jag heller skulle få tillbaka betalt belopp för ASQ!

23:e oktober lämnade jag in min ansökan om turistvisum(60+30).
Mitt tidigare uppehållstillstånd hade gått ut under juni månad och någon tid fanns ej att ansöka om ett O-A visum beroende bl.a på lång behandlingstid för polisen att utfärda ett utdrag ur belastningsregistret.
Lämnade vid samma tillfälle min ansökan om CoE(certificate of entry).
Denna ansökan innehöll förutom flygbiljetter,visumansökan,kontoutdrag från banken följande papper:
Sjukförsäkringsintyg om  minst 100,000 USD samt intyg från försäkringsbolaget(LUMA)
att försäkringen även innehöll ev behandling av covid-19.
Bevis på bokning och betalning av ASQ hotell i Bangkok.
T8 blankett från ambassaden
Medicinskt intyg där jag själv under heder och samvete beskrev min nuvarande hälsa.

30:e oktober kunde jag hämta ut mitt visum och certificate of entry.
2:a november bokade jag tid för PCR test och Fit to fly certifikat hos Arlanda sky vårdcentral som 
garanterade att svaret skulle vara klart efter 8 timmar.

5:e november utfördes PCR testet och Fit to fly 08:00 på morgonen och klockan 16:00
samma dag kunde jag hämta ut provsvaret och därmed de blanketter som krävdes för att få komma iväg.
7:e november var det dags för incheckning hos Emirates efter att även de ville ha en skriftlig försäkran om mitt hälsotillstånd.

7:e november 14:20 startade Emirates trippel sjua från Arlanda och jag var äntligen på väg efter
8 månaders väntan! (äger ju ingen bostad i Sverige!)

8:e november 02:00 lokal tid ville ju även Emirates ånyo gå igenom dokumenten och en timme senarelyfte kärran från Dubai.

8:e november 12:00 gick planet inför landning och därefter var det totalt 4 kontroller av mina dokument samt digital feber kontroll och vidare till immigration.

Upphämtning av bagage och vägledning ut till väntande transport till hotellet i Bangkok.
Ännu en digital feber kontroll och blodtryckskontroll.

14:00 stängdes hotelldörren för 15 nätter och 16 dagar. Dag för incheckning är dag 0 och utcheckning dag 15.
Den femte dagen var det dags för det första PCR testet som visade sig vara negativt.
Den tolfte dagen var det dags för det andra PCR tester som jag får svar på imorgon.

Utcheckning måndag morgon/förmiddag om dagens test oxå visar sig vara negativt!" 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar