IATA fastholder, at lukkede grænser og karantæner intet løser i forsøget på at få genoprettet den globale luftfart. Der bør i stedet indføres systematisk testning og opsporing.
'Vi glæder os alle til at lægge år 2020 bag os.'
Sådan lyder den indledende og milde formulering fra IATAs generaldirektør, Alexandre de Juniac, i et blogindlægom et år, der for mennesker i hele verden har været ødelæggende og deprimerende.
Generaldirektøren fra flyselskabernes internationale sammenslutning håber, at det nye år vil give tegn på en bedre fremtid. Alexandre de Juniac træder nemlig ud af 2020 med stor frustration over regeringer verden over, der agerer på samme måde som i begyndelsen af coronapandemien; 'med dårligt koordinerede og kommunikerede grænselukninger', som det lyder i indlægget.
Alexandre de Juniac er på ingen måde tilhænger af grænselukninger, der bidrager til fortsat at have en lammende effekt på den globale luftfartsbranche. Han mener, at testning og et effektivt opsporings-system er vejen frem for at få genoprettet luftfarten.
Flere parter – herunder Verdenssundhedsorganisationen (WHO) – understregede fra pandemiens begyndelse, at vira ikke kan kontrolleres ved grænselukninger, lyder det fra IATA-direktøren.
Kritiserer håndtering af ny COVID-19-variant
ICAO, der er den internationale luftfartsorganisation under FN, formulerede tidligere på året en såkaldt "Takeoff"-vejledning, hvor IATA bidrog med ekspertrådgivning. Her blev der opfordret til en lagdelt tilgang til biosikkerhed, der omfattede hurtig testning og brug af opsporing som alternativer til grænselukninger og karantæne.
'Desværre er Takeoff-vejledningen ikke globalt implementeret. Og reaktionen på den nylige opdagelse af en ny variant af coronavirus i Storbritannien viste, hvor stor kløften er. Regeringerne samarbejdede ikke om at implementere fleksible og afbalancerede politiske værktøjer til at holde grænserne åbne og kontrollere risikoen for folkesundheden,' skriver Alexandre de Juniac i sit nytårsindlæg.
'Regeringernes øjeblikkelige reaktion på en stigning i smittetilfælde og en mutation i virussen i Storbritannien var simpelthen lockdown og lukning af grænser. Virkningen var desto mere alvorlig, da den kom i begyndelsen af feriesæsonen – og mindede millioner af strandede rejsende om, hvor vigtig friheden til at flyve er.'
Efterlyser klare strategier
Coronapandemien og de deraf følgende restriktioner har indtil videre haft store konsekvenser for den globale luftfarts- og rejsebranche. Over halvdelen af de 88 millioner mennesker, hvis levebrød understøttes af luftfart, har mistet eller risikerer at miste jobbet, lyder det fra Alexandre de Juniac.
Han konstaterer, at luftfart skal være med til, at verden igen bliver forbundet, og at mange regeringer har anerkendt dette ved at yde mere end 173 milliarder dollar (1.050 milliarder kroner, red.) i støtte til blandt andet flyselskaber.
'Da verden ser ud til at genoprettes i 2021, er det afgørende, at regeringer fremlægger en klar og langsigtet strategi, ikke kun til håndtering af COVID-19, men for fremtidige pandemiske udbrud. Grænselukninger har i næsten alle tilfælde vist sig at være ineffektive. At forsøge en "nul-risiko"-tilgang til udryddelse af COVID-19 viser sig at være en urealistisk ambition,' mener Alexandre de Juniac.
Han nævner videre, at der er udviklet et IATA Travel Pass, som er et såkaldt digitalt sundhedspas, der i øjeblikket er i en indledende testfase. Sundhedspasset vil sikkert kunne verificere og overføre test- og vaccinedata til de relevante sundhedsmyndigheder, og grænserne bør på den baggrund være permanent åbne.
Relaterede artikler:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar