måndag 1 februari 2021

Over 50 procent af alle piloter er ikke længere aktive - CHECK-IN.dk

Over 50 procent af alle piloter er ikke længere aktive

57 procent af piloterne rundt om i verden flyver ikke længere, viser ny undersøgelse. Og mange af de piloter, der stadig har et job, føler, at arbejdsforholdene er blevet forværret.

Coronapandemien hærgede i hele verden i det meste af 2020, og den er fortsat med at skabe store udfordringer ind i indeværende år. Og luftfartsbranchen er særligt hårdt ramt.

En ny undersøgelse fra britiske GOOSE Recruitment og luftfartsmediet FlightGlobal kaster lys over, hvor mange piloter der reelt set er blevet påvirket af coronakrisen. Næsten 2.600 piloter fordelt i hele verden har deltaget i undersøgelsen, der blev offentliggjort torsdag.

Tallene viser, at kun 43 procent af respondenterne fortsat arbejder som pilot, hvilket altså betyder, at næsten seks ud af 10piloter ikke var aktive, da undersøgelsen blev afsluttet 30. oktober 2020. 30 procent af de piloter, der ikke flyver, er ledige, 17 procent er hjemsendt, mens de sidste 10 procent har fået job i andre brancher.

Piloterne skulle svare på 30 spørgsmål, og de blev gjort opmærksom på undersøgelsen blandt andet via pilotfora og grupper på sociale medier.

Forværrede arbejdsforhold
Mange af de respondenter, der stadig har pilotjob, føler, at arbejdsforholdene er blevet forværret. Cathay Pacific har – ifølge nyhedsbureauet Reuters – eksempelvis indført permanente lønnedsættelser på op til 58 procent. Flere andre flyselskaber – herunder SAS – har også sænket pilotlønningerne.

"Vi kan også se, hvilken effekt pandemien har haft på piloter, der har arbejde. Et stort antal føler sig usikre på deres job, et øget antal planlægger at søge nyt arbejde i år, ligesom der er mange, som føler sig mindre værdsatte af deres arbejdsgivere," siger Mark Charman, administrerende direktør i GOOSE Recruitment.

84 procent af de piloter, der ikke længere flyver, har mistet jobbet som følge af pandemien. Undersøgelsen viser desuden, at 82 procent af de arbejdsløse piloter er villige til at acceptere en lønnedsættelse for at få et nyt pilotjob.

Europæiske piloter, der stadig flyver, er de mest stressede over coronapandemien. Risikoen for at blive smittet, uensartede regler og muligheden for at komme i karantæne under en rotation er de største bekymringer blandt piloterne.

Piloters mentale helbred er udfordret
Den store undersøgelse af piloter i hele verden viser, at 40 procent har fået deres mentale helbred påvirket af pandemien. Og tallet er højst blandt de yngste piloter. 58 procent af piloterne under 24 år har fået et forværret mentalt helbred, mens tallet er 32 procent for de 55-64-årige.

"Mængden af ​​stress og angst, som pandemien har forårsaget mig, har permanent skræmt mit syn på livet," siger en hjemsendt pilot i undersøgelsen. Fra en arbejdsløs pilot lyder følgende:

"Jeg er ikke i den rette sindstilstand til at flyve et fly som før."

De piloter, der deltog i undersøgelsen, fordeler sig med 43 procent fra Europa, 20 procent fra Asien/Oceanien, 19 procent fra Afrika/Mellemøsten, seks procent fra Sydamerika samt 12 procent fra Nordamerika. 61 procent af de piloter, der bidrog til undersøgelsen, er – eller var – kaptajner.

Relaterede artikler:

Coronafyringer kan betyde færre kvindelige piloter

SAS-piloter skal 44 procent ned i løn og arbejdstid

Boeing vil ansætte 160 piloter til MAX-støtte


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar