Regeringen vill införa klimatavgifter på Arlanda och Landvetter
Flygplanens klimatpåverkan ska styra landningsavgifterna. Det vill regeringen införa från 1 juli. En olycklig timing när flyget går på knäna, menar flygbranschen som också tycker att retoriken från regeringen är bekymmersam.I går landade ett förslag på riksdagens bord om att införa vad regeringen kallar "Miljöstyrande start- och landningsavgifter på flygplatser". I korthet innebär det att start- och landningsavgifterna sätts utifrån hur stor miljöpåverkan det aktuella flygplanet har. Storlek, ålder, motorer är sådana faktorer som påverkar kostnaderna för att trafikera Arlanda och Landvetter, de två flygplatser där systemet ska införas. Enligt regeringen ska de förmå flygbolagen att uppgradera sina flygplansflottor och över huvud taget öka flygbranschens ansträngningar att minska flygets klimatpåverkan.
- Flyget måste bevisa att de tar klimatfrågan på allvar det här är ett sätt att från politiskt håll trycka på och säga att nu är det dags att göra sin läxa, säger miljö- och klimatminister Per Bolund till Dagens Nyheter.
Om de nya reglerna, som är en del i januariöverenskommelsen, införs den 1 juli som planerat, blir Sverige första land inom EU med klimatsyrda start- och landningsavgifter. Förslaget har redan fått kritik bland annat att timingen, nya och dyrare regler är knappast vad flygbranschen behöver just nu när coronapandemin slagit ut stora delar av flygtrafiken.
- Utmaningen har varit den kris som flyget befinner sig i just nu och därför gäller det också att genomföra detta innan flyget återstartar så att det finns tydliga signaler om vilken typ av beteende som ska premieras, säger Tomas Eneroth till Dagens Nyheter.
Från den svenska flygbranschen tycker Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg, att retoriken som regeringen använder när förslaget nu presenterats är bekymmersam.
- Förslaget i sig är ingen nyhet. Redan 2018 när vi presenterade vår Färdplan för flyget hade vi med det som en av många punkter i arbetet på att göra flyget mer klimatneutralt. Däremot finns en ton i ministrarnas kommentarer som jag undrar över. Flygbranschen behöver knappast läxas upp, tvärtom pågår ett intensivt miljöarbete inom branschen som det hade varit klädsamt om det onämnts. Det finns ingen motsättning på det området utan är något som vi tar på allvar, säger han.
I en andra proposition från regeringen ska inblandningen av biobränsle i flygfotogen öka de kommande nio åren, från 0,8 procent idag till 27 procent 2030. Även det ska hjälpa till att minska vad regeringen anser är alldeles för höga och ökande nivåer på utsläppen från flyget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar