Omkring 2,4 milliarder passagerer forventes at rejse med fly i 2021, og det er et godt stykke under rekordåret i 2019 med globalt 4,5 milliarder passagerer. Europæisk luftfart bliver hårdest ramt i 2021.
I 2019 var der hver eneste dag i gennemsnit 12,5 millioner passagerer, der foretog en flyrejse svarende til 128.000 flyvninger om dagen og samlet 4,5 milliarder i hele året. Sådan så det ikke ud i 2020, og sådan kommer det heller ikke til at se ud i 2021.
IATA (International Air Transport Association), der repræsenterer omkring 290 flyselskaber og i omegnen af 82 procent af den samlede flytrafik i verden, forventer omkring 2,4 milliarder passagerer vil rejse med fly i 2021, og det noget flere end de 1,8 milliarder, der blev registreret hos flyselskaberne i 2020.
Dermed ventes passagertrafikken i 2021 at nå op på 43 procent af 2019-niveauet, hvor det især er i slutningen af 2021, at genopretningen for alvor tager fart.
"Denne krise er længere og dybere, end nogen kunne have forventet. Tabene reduceres fra 2020, men smerten ved krisen øges. Der er optimisme på hjemmemarkederne, hvor luftfartens kendetegnende modstandsdygtighed demonstreres af genopretning på markeder uden interne rejsebegrænsninger. Regeringspålagte rejserestriktioner fortsætter med at dæmpe den stærke underliggende efterspørgsel efter internationale rejser," siger nytiltrådte Willie Walsh, generaldirektør for IATA.
Tab i 2021 mindre end i 2020
Trods fremgang i forhold til 2020, så kan det ikke forhindre endnu et år med store tab i luftfarten. Nettotabet for hele luftfartsindustrien forventes i 2021 at beløbe sig til 47,7 milliarder dollars, hvilket svarer til 295 milliarder kroner. Det er dog noget bedre end i 2020, der sluttede med et samlet tab for flyselskaberne på 126,4 milliarder dollars (780 milliarder kroner).
IATA opfordrer derfor regeringer over hele verden til at implementere planer for genopretning af luftfarten samt at igangsætte eller forlænge eksisterende beskæftigelsesstøtteprogrammer for flyselskaberne.
"Effektiv genstart af luftfart vil give energi til rejse- og turistsektoren og den bredere økonomi. Da virussen bliver endemisk, er det vigtigt at lære at leve, arbejde og rejse sikkert. Det betyder, at regeringer skal fokusere på risikostyring for at beskytte levebrød såvel som liv," lyder det fra Willie Walsh.
Europa hårdest ramt
IATA-direktøren bemærker også, at de indenlandske markeder forbedres hurtigere end internationale rejsemarkeder, og fokuseres der på Europa så er regionen kendetegnet ved en situation, hvor hjemmemarkederne blot repræsenterer 11 procent af trafikindtægterne.
En særlig udfordring for Europa er den uensartede vaccinationsudrulning, og en langsommere vaccination i Europa vil også begrænse genopretningen af det europæiske marked samt markedet til og fra Nordamerika.
Tabet i den europæiske luftfart ventes derfor alene at beløbe sig til 22,2 milliarder dollars, eller lidt mere end 137 milliarder kroner. Det sker på baggrund af en forventning om en efterspørgselstilbagegang på 66,3 procent i forhold til 2019. Dermed er Europa og Mellemøsten de regioner, der er hårdest ramt i 2021, mens nordamerikanske flyselskaber blot forventer en tilbagegang i efterspørgslen på 41,5 procent.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar