I höstas drog Thai Airways igång den internationella trafiken ut från Bangkok, 36 linjer, däribland Sverige och Danmark. Det var ett litet livstecken från flygbolaget som i maj 2020 begärde konkursbeskydd och samtidigt startade en rekonstruktion av verksamheten som just då tyngdes av förluster på svindlande 120 miljarder. Sedan dess har rekonstruktionen långsamt arbetat på, allt med ambition att komma tillbaka som internationellt flygbolag. För att komma dit är det fortsatt en hårdhänt bantning av flygbolaget som bland annat ska halvera antalet anställda från 29 000 personer till cirka 15 000 senast 2025. Dessutom bantas just nu flygplansflottan när äldre flygplan fasas ut, hittills har 16 flygplan försvunnit vilket minskat antalet till 67 flygplan. Men ett fortsatt bekymmer är att där ingår tolv olika flygplanstyper och på försäljningslistan står ytterligare 45 flygplan, bland annat två A380, tio Boeing 747 och arton 777. Samtidigt har en del av leasingavtalen omförhandlats till att kosta pengar enbart när flygplanen befinner sig i luften.
De tuffa sparprogrammen och förändringen av hela organisationen, i samband med att rekonstruktionen startade gick Thai från ett statligt till ett privat flygbolag, börjar nu ge resultat. Bokslutet för 2021 visar att Thai gick med vinst. Det beror till största delen på försäljningen av flygplan och annan infrastruktur tillsammans med ett kapitaltillskott på närmare 20 miljarder. Flygverksamheten går nämligen fortfarande med kraftiga förluster, cirka 6 miljarder. Det visar siffrorna från december då bara 190 000 personer valde att flyga med Thai.
Trots det ökas den internationella trafiken med fler linjer och fler frekvenser. Under året räknar ska det samlade flygprogrammet vara i närheten av det som rådde innan pandemin. Den utvecklingen märks I Skandinavien. I dagsläget flyger Thai en Airbus A350 på Arlanda tre gånger i veckan. På tisdagar en direktmaskin till Bangkok och på torsdag och lördag är linjen slingad via Phuket. I sommar ökar det till fem avgångar i veckan. Hur antalet frekvenser ska utvecklas fortsatt beror bland annat på konkurrensen från Finnair som flyger till både Bangkok och Phuket från Arlanda.
I Köpenhamn går Thai upp till dagliga trafik i sommar. Oslo däremot får fortsatt vänta på att trafiken till Thailand ska återupptas.