onsdag 14 september 2022

Flygnyheter » Finnair gör som SAS – kapar långdistansflottan

Finnair gör som SAS – kapar långdistansflottan
Flygnyheter, Redaktionen, den 12 september 2022
Finnair

Finnair

 

I augusti kunde Finnair räkna in 880 500 passagerare. Det är visserligen nästan 12 procent ner i jämförelse med juli månad men generellt, på årsbasis ljusnar det för det finska flygbolaget, i alla fall vad gäller europatrafiken som stod för 645 000 av passagerarna under månaden. Men det sätter i sin tur fokus på det stora problemet: långlinjerna. Asientrafiken hade 75 000 passagerare och Nordamerika 68 000 passagerare under augusti, långt under normala beläggningar. 

Linjerna österut har varit ryggraden i Finnairs trafik i många år. Snabb transit i Helsingfors och drygt dussinet destinationer i Asien har lockat resenärer från hela Europa. Men så kom pandemin och därpå kriget i Ukraina. Det stängde möjligheten att flyga snabbaste vägen österut via Sibirienkorridoren och även om Finnair håller ett antal linjer öppna så kräver det betydande omvägar norr eller söder om ryskt luftrum och med det betydligt högre kostnader. 

Därför har Finnair nu tagit fram en strategi med mål att under 2024 vara tillbaka på en verksamhet och ekonomiskt resultat motsvarande det som var innan pandemin. Och vägen dit kräver att Finnair omvandlas till ett "slankare flygbolag", enligt vd Topi Manner.  

Bantningskuren kommer att omfatta alla områden i verksamheten: Bland annat förhandlingar med de anställda, både på marken och i luften om nya avtal, vilket kan innebära att både teknisk personal och kabinpersonal outsourcas. Vidare omförhandlingar av olika leverantörskontrakt, och nya samarbetsformen liknande det som nyligen startat med Qatar där Finnair ska börja flyga till Doha från Arlanda, Kastrup och Helsingfors. Linjenätet ska ses över för att skapa ett mer "geografiskt balanserat" flygprogram, i klartext: mindre beroende av trafiken till Asien och mer fokus på Europa, mellanöstern och Afrika.  

Av allt att döma sätter det Finnair i samma situation som SAS, att flygplansflottan är för stor, i alla fall vad gäller de större maskinerna. 

I dagsläget ser Finnairs flotta på 80 flygplan ut så här: 

A350-900 – 17 

A330-300 – 8 

A321-200 – 15 

A320-200 – 10 

A319-100 – 6 

ATR72-500 – 12 

ERJ-190 – 12 

Enligt uppgift ska flottan minskas med upp till 15 procent, alltså 12 flygplan och det lär knappast bli en överraskning om det är A350 och A330 som får stryka på foten tillsammans med några av de äldre maskinerna ur A320-familjen. Alla A330-300 kan dock inte försvinna eftersom de är en del av det nya samarbetet med Qatar vilket kommer att kräva att minst tre av dem behålls. Flygningarna till Doha och codeshare-samarbetet med Qatar är ett sätt att ha fortsatt hög tillgänglighet till Asien även om det inte är Finnair själva som flyger. Det innebär också att det redan existerande samarbetet med Japan Airlines och kinesiska Juneyao Air ska utvecklas. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar